måndag 10 januari 2011

Musik

Musik!!

Jag älskar musik....vem gör inte det .
Men tyvärr så klarar jag inte av musik så ofta,bara vissa dagar och då endast när jag är ensam.
Musik med mkt slammer eller entoniga "toppar"...typ all musik, klarar jag inte av.

vad händer då?
Min hjärna pulserar i kapp med dessa ljud, känns nästan som huden på skallbenet lyfter.

Lyssna på musik och någon pratar med mig eller något annat måste ta min uppmärksamhet är ingen bra kombo, jag tappar allt blir stressad ,aggresiv osv. För mkt att koncentrera mig på.

När man inte har stress syndrom som jag så märker man inte "vanliga" saker tex musik i affärer,folk som pratar högt,saker som låter annorlunda.
Men jag kan tex inte gå in i klädbutiker om det spelas för hög musik eller  musik överhuvudtaget ibland.
Bil larm, ljudet som bippar in varorna, skåpsluckor som smälls igen, skrammel med bestick osv.
Små små ljud kan låta som ett gevärs skott i mina öron.

Ett litet exempel ,jag var hos sjukgymnasten och väntade på min tur. Där satt en farbror som hade en extremt ful ovana med att snörvla och harkla sig hela tiden, medan snörvlet och harklet ....visslade han. Jag fick verkligen bita mig i läppen för att inte skrika rakt ut....en sån liten sak kan få mig bananas.
Ibland har jag funderat på öronproppar tex när man ska gå på resturang osv,för att slippa ett av dom intryck jag inte kan hantera.
Men det blir ist att man tar bort bitar som är kul för att man inte vågar,man vill inte må så dåligt .
Man tar det säkra före det osäkra.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar