söndag 9 januari 2011

Diabetes

Alfred min son på 7 år har diabetes,han fick det när han var 4 ½ år.
Hur reagerar man när ens barn får en livslång/livshotande sjukdom.

Jag tror att jag gick in på autopilot,någonstans inne visste jag att det inte stod rätt till.Började googla och kolla alla symptom som fanns.
Min sambo har en arbets kompis vars barn oxå har diabetes,vi fick komma upp dagen efter jag google forskat och ta hans blod socker.....mätaren visade HI.Ej mätbart blodsocker värde
Jag blev iskall sen kokhet omvartannat.Samtidigt skulle man inte börja gråta ,behålla lugnet....lättare sagt än gjort....tårarna smög sig på fast man inte ville.
När vi kom hem den kvällen fick man ringa barn akuten ,det var bara att packa väska,fixa barnvakt till lillebror och sätta sig i bilen till Jönköpings barn akut.
Där hände allt i en rasande fart...vi fick ett rum.Alfred blev kopplad till 2 st droppslangar.
1 med vanligt dropp och en med insulin rakt in i blodet.

Ett normalt blodsocker värde är mellan 4-7. Alfred hade ett socker värde på 44,4 när vi kom till sjukhuset
Hade jag inte börjat forska så hade det resulterat i svimmning värsta fall koma.

Vi blev inlagda på sjukhus i 2½ vecka. Han besöker sitt diabetes team var 3:emånad.

Nu i helgen har Alfred konstant högt blodsocker.Vi har fått överdosera insulin ,täta blodsocker kontroller men inget verkar hjälpa.Det kan vara en infektion i kroppen som inte vill bryta ut.
Men man måste få ner sockret för att inte skada kroppen.
Men min son är den duktigaste som finns och får ofta beröm av oss och andra vuxna runt honom.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar