tisdag 28 december 2010

Syptom eller Nödbroms?

I dag tänkte jag faktiskt skriva om nåt såååååå tråkigt som symptom.
För dom finns innan man blir utbränd men dom såg och kände inte jag......jo kankse dom korta svimnings anfallen  men inte annars.

När jag blev indragen in i vårdkarusellen fick jag mig ett Rehab team som skulle utreda mig .
Vilken omfattning min sjukdom hade.

Så bland det första jag fick göra var att fylla i en smärt karta, innan så frågade hon mig om jag hade ont eller besvär av nåt.
Nja sa jag ont i nacken men det har jag alltid haft.
Så jag började fylla i frågor med varierade slags smärtor o symtom osv.
Kvinnan tog det i fyllda pappret och sa..... ja du ,inga problem sa du?
Du har nämligen fyllt i att du har 48 olika smärtproblem av 50.
Jag var så van att leva med detta att det inte slog mig förrän jag fick direkta frågor om det.

Så nu när jag lever i det kan jag berätta vad som har hänt:
Stora sömnsvårigheter
Medel/svår depression
Tappad aptit(allt smakade salt eller metall)
Tappad koncentration
Förlorad livslust
Förlorad Empati(om mina barn slår sig blir jag irriterad och arg och tycker dom är jobbiga ,kan inte trösta)

STOR minnes förlust, det ska jag förklara lite mer om.
Kan köra bil och minns inte vart jag var på väg eller kom ifrån, glömmer vad saker heter och kan kalla en lampa för gräsklippare osv.Prata om en sak och tappa tråden mitt i och har INGEN aning om vad jag pratade om.
Frågar nån när mina barn är födda så har det hänt att jag inte vet.

Sen kan jag inte läsa för att jag inte minns vad det står,eller för mkt action på film klarar inte min hjärna av.
Kan inte gå på fest,affärer eller ställen med mkt folk.Då stänger min kropp av och alla biverkningar kommer.
Mkt kroppsliga symptom som värk, tinnitus,ont  i hjärtat osv.

Sånt är mitt liv just nu, ibland försöker jag vara "normal" men det blir på bekostning av mig själv och innebär sängliggande i ett par dagar.
Dom som känner mig ser inte det här........har ett Happy Face.
En deppreimerad och utbränd är en väldigt bra skådis för att överleva sig själv.
Kram

1 kommentar:

  1. Nina!!!! Faan det skulle lika gärna kunna varit jag som skrivit alltihop!!!

    SvaraRadera